recension av boken: Du läcker vad du tänker!

Då har jag läst Christer Olssons nya bok, Du läcker vad du tänker, som består av 57 tankefrön (=kapitel). I boken resonerar Christer Olsson runt varje tankefrö på två tre sidor, vilket är en av bokens stora förtjänster. Du kan lägga i från dig boken och plocka upp den när det passar och du har tid. Perfekt att läsa ett kapitel på kvällen innan man somnar, ostört i badet eller på flyget. Jag testade alla tre varianterna. Till varje tankefrö finns det i boken en sida för att skriva ned egna reflektioner. Alltför för få böcker “tvingar” eller sänder ut en signal om att den vill att du som läsare reflekterar.

Bokens tankefrön heter bland annat; Den som vill mest vinner, Ensam är inte stark, Det finns inga måste. Det skulle vara lätt att raljera eller göra sig lustig över sådana snusförnuftiga meningar, särskilt i en tid där världen svämmar över av böcker från hobbypsykologer. Men det låter sig inte göras, inte om du som läsare VILL vara mottaglig för bokens innehåll. Mina, just nu, favorittankefrön i boken är 10, 15, 20, 34. Jag vet att det är intetsägande att rabbla upp siffrorna på tankefröna, men de tankar som de väckte hos mig gav mig vissa insikter som jag ännu inte är redo att dela med mig offentligt.
Boken ger även tips på vad som är viktigt i ledarskapet, hur du når framgång, hur en ledningsgrupp bör agera och varför du ska skaffa dig en ung mentor.
Så, kan du acceptera att Christer skriver som han pratar, så har du en fin stund framför dig.

Vad hamnar då på bokens minuskonto? Jag kan inte påstå att jag uppskattar bokens foton och omslagsfärg. De föreläsningar jag sett med Christer har han utstrålat energi och lust. Att då till bokens fram- och baksida välja foton där han ser arg och sur blir inte lyckat. Det hela förstärks av  bokens svarta omslagsfärg, vilket får mig att undra vem eller vad vi sörjer. Bortsett från det, har boken alla möjligheter att bli en ny succé!